Sähköautojen myynti kasvoi 29 % huhtikuussa, mutta Yhdysvallat jäi jälkeen Kiinan ja EU:n vahvojen tulosten varjossa. Poliittiset tekijät vaikuttavat markkinoiden kehitykseen.
Maailmanlaajuisten sähköautojen myyntiluvut nousivat lähes 30 prosenttia huhtikuussa, kun taas Yhdysvallat jäi jälkeen muista markkinoista. Kiina ja Euroopa olivat sähköautojen myynnin kirkkaimpia kohteita, kun taas Pohjois-Amerikassa luvut laskivat Trumpin hallituksen asettamien tariffien ja vihreän politiikan epävarmuuden vuoksi.
Sähkö- ja plug-in-hybridiautojen maailmanlaajuinen myynti kasvoi 29 prosenttia huhtikuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen, kuten sähköajoneuvojen tutkimusryhmä Rho Motion raportoi keskiviikkona. Huhtikuussa myytyjen autojen määrä oli 1,5 miljoonaa, mikä oli 12 prosentin lasku verrattuna maaliskuuhun 2025.
Tammi-huhtikuun aikana maailmanlaajuisesti myytiin 5,6 miljoonaa sähköautoa, mikä edusti 29 prosentin vuosikasvua. "Kiinassa ja EU:ssa kotimaiset valmistajat jatkavat vahvaa suorituskykyään ja markkinaosuutensa kasvattamista, vaikka tariffineuvottelut hallitsevatkin keskustelua alalla", totesi Rho Motionin tiedonhallintapäällikkö Charles Lester lehdistötiedotteessa.
Euroopan unionin alueella sähköautojen myynti kasvoi 25 prosenttia tammi-huhtikuussa, Kiinassa 35 prosenttia ja Pohjois-Amerikassa vain viisi prosenttia. Muilla markkinoilla nousu oli 37 prosenttia. Pelkästään huhtikuussa Euroopan myynti kasvoi 35 prosenttia, Kiinan 32 prosenttia, kun taas Pohjois-Amerikassa luvut laskivat 5,6 prosenttia.
"Sähköautojen käyttöönotto kiihtyy, mutta politiikka – ei teknologia – määrittää, ketkä johtavat ja ketkä jäävät jälkeen", sanoi Oxfordin yliopiston liikenne-, energia- ja ilmastotutkimuksen emeritusprofessori Christian Brand.
Kun Kiina ja Eurooppa edistyivät nopeasti, Yhdysvallat jäi jälkeen poliittisten epävarmuuksien ja Trumpin hallituksen mahdollisten tariffien vuoksi. Entinen presidentti Biden oli aiemmin käynnistänyt verovähennyksiä puhtaan energian hankinnoille, mutta nämä kannustimet saattavat pian kadota uusien lakiesitysten myötä.
Kiinan hallitus puolestaan pyrkii elvyttämään sähköautojen myyntiä talouden heikentymisen vuoksi. Ostajat saavat 20 000 yuanin (noin 2 471 euron) tuen, jos he vaihtavat vanhan autonsa uuteen sähkö- tai hybridimalliin.
Yhdysvaltain presidentti Trumpin 25 prosentin autotullit aiheuttavat haasteita myös paikallisille valmistajille, vaikka osa helpotuksista onkin jo annettu. Mahdolliset kauppasopimukset Britannian, Kiinan ja EU:n kanssa voisivat kuitenkin tukea sähköautoteollisuuden kasvua.
Kansainvälinen energiajärjestö arvioi, että yli neljännes kaikista tänä vuonna myydyistä autoista on sähköisiä. Professori Brand korostaa kuitenkin, että muutos on "asteittainen kehitys pikemminkin kuin nopea vallankumous".
"Sähköautojen siirtymä ei koske vain ajoneuvojen voimalähteitä, vaan koko arvoketjua, huoltoalaa ja latausinfrastruktuuria", hän sanoi. "Yritysten on sopeuduttava muuttuviin sääntöihin, toimitusketjuhäiriöihin ja kuluttajien odotuksiin pysyäkseen kilpailukykyisinä."
Kansainvälinen velallisrekisteri
Varmista yksityiskohtaisen tarkistuksen avulla, että taloudellinen historiasi on todellakin puhdas ja velaton.