Netflixin voitot kasvoivat odotettua enemmän hinnankorotusten ja tilausmäärien kasvun ansiosta. Osakkeet nousivat kaupankäynnin jälkeisillä tunneilla, ja yritys on osoittanut merkittävää kestävyyttä markkinoiden heilahteluissa.
Netflixin ensimmäisen vuosineljänneksen tulokset ylittivät jälleen analyytikoiden odotukset, mikä johtui sekä hinankorotuksista että odotettua suuremmasta tilauskasvusta. Yhtiön osake on osoittanut merkittävää vastustuskykyä globaaleilla markkinoilla, erottuen positiivisesti muihin teknologiayhtiöihin verrattuna.
Suoratoistopalvelu raportoi neljänneksen tulokset, jotka olivat analyytikoiden arvioita paremmat, ja osakkeet nousivat 2,5 % pörssin jälkeisessä kaupankäynnissä. Netflix korosti, että kasvu perustui jäsenten määrän lisääntymiseen ja korkeampiin hinnoitteluihin. Lisäksi kulujen ajankohta vaikutti positiivisesti kannattavuuteen.
Yhtiö nosti hintoja useimmissa tilausvaihtoehdoissaan Yhdysvalloissa, Kanadassa, Portugalissa ja Argentiinassa. Muutokset koskivat sekä mainoksettoman standarditason että halvempaa mainostukea sisältävää tasoa sekä premium-tilausta. Hinankorotukset paransivat ensimmäisen neljänneksen kannattavuutta, ja liikevoittomarginaali nousi 31,7 prosenttiin – lähes neljä prosenttiyksikköä korkeammaksi kuin edellisvuonna samana ajanjaksona. Netflix totesi, että mainostulot ovat edelleen vähäisiä verrattuna perinteisiin tilausmaksuihin.
Netflixin osake on osoittanut merkittävää vahvuutta vuoden 2025 markkinoiden epävakaudessa, noussut yhdeksän prosenttia vuoden alusta lähtien. Tämä erottuu selvästi muiden suurten teknologiayhtiöiden kaksinumeroisista laskuista.
"Emme ole havainneet merkittäviä muutoksia liiketoiminnassamme",
kommentoi yhtiön toimitusjohtaja Greg Peters. "Viihdeala on historiallisesti ollut melko vastustuskykyinen talouden heikentymisessä. Netflix on erityisesti osoittanut kestävyyttä, vaikka kokemus on suhteellisen lyhyt."
Tämä neljännes merkitsee myös muutosta Netflixin raportointitavoissa, sillä yhtiö on lopettanut tilaajamäärien julkistamisen. Sen sijaan se keskittyy perinteisempiin liiketoiminnan mittareihin, kuten liikevaihdon ja voittomarginaalien kasvuun. Vaikka Netflix lisäsi 18,9 miljoonaa tilaajaa vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä, analyytikot odottavat käyttäjien kasvun hidastuvan vuonna 2025.
Netflixin tulot olivat laskusuunnassa vuonna 2022, kun tilauskasvu pysähtyi, mikä sai yhtiön uudistamaan strategiansa. Se lanseerasi halvemman mainostuetun vuoden 2022 lopulla ja alkoi puuttua salasanojen jakamiseen. Yhtiö on laajentanut tarjontaansa myös urheilu- ja tapahtumalähetyksiin, kuten Jake Paulin ja Mike Tysonin otteluun, NFL-otteluihin ja muihin suoratoistoviihdeohjelmiin.
Uusi sisältö on ollut merkittävässä roolissa ensimmäisen neljänneksen tuloksissa. Suosittuja teoksia olivat muun muassa sarja Adolescence sekä elokuvat Back in Action, Ad Vitam ja Counterattack. Lisäksi suoratoistettava WWE RAW -ohjelma keräsi huomiota. Netflix korosti, että Adolescence oli ensimmäinen suoratoistosarja, joka nousi Britannian viikoittaisen TV-katsojalistan kärkeen.
Ensimmäisen neljänneksen osakekohtainen tulos oli 6,61 dollaria (5,81 euroa), ja liikevaihto kasvoi 12,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna 10,54 miljardiin dollariin (9,27 miljardia euroa). Molemmat luvut ylittivät Wall Streetin odotukset. Liikevoitto nousi 27 prosenttia 3,35 miljardiin dollariin (2,95 miljardia euroa), ja liikevoittomarginaali oli 31,7 prosenttia – korkein taso viime vuosina.
Yhtiö pitää kiinni vuoden 2025 tavoitteistaan, jotka sisältävät liikevaihdon 43,5–44,5 miljardin dollarin (38,3–39,1 miljardin euron) välillä ja 29 prosentin liikevoittomarginaalin. "Liiketoimintanäkymissämme ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia", yhtiö totesi. "Olemme tällä hetkellä odotettua paremmassa asemassa vuoden 2025 tavoitteiden suhteen."
Kansainvälinen velallisrekisteri
Varmista yksityiskohtaisen tarkistuksen avulla, että taloudellinen historiasi on todellakin puhdas ja velaton.