Porsche ilmoitti vähentävänsä henkilöstöä 15 % vuoteen 2029 mennessä. Syynä on heikko kysyntä sähköautoille ja haastavat geopoliittiset olosuhteet. Yhtiö mukauttaa strategiaansa.
Porsche suunnittelee vuosikymmenen loppuun mennessä lakkauttavansa 1 900 työpaikkaa sähköajoneuvojen kysynnän laskun ja haastavien geopoliittisten ja taloudellisten olosuhteiden vuoksi. Tämä tarkoittaa 15 %:n vähennystä kokonaishenkilöstöstä vuoteen 2029 mennessä, erityisesti pääpaikoillaan Stuttgart-Zuffenhausenissa ja Weissachissa. Prosessi alkoi jo vuonna 2024, kun 1 500 määräaikaista työsopimusta päättyi. Nyt 500 muuta määräaikaista sopimusta on päättymässä, ja näiden lisäksi lakkautetaan 1 900 työpaikkaa.
Työntekijät kannustetaan lähtemään vapaaehtoisesti hyväksymällä varhaiseläke tai irtisanomispaketti. Yhtiö vahvisti myös, että se on ottamassa tiukemman linjan uusien työntekijöiden palkkaamisessa. Porsche syytti työpaikkojen menetyksiä "sähköliikenteen hidastuneesta kehityksestä" ja "haastavista geopoliittisista ja taloudellisista olosuhteista". "Nyt on aika asettaa kurssi etukäteen ja tarkastella tarkasti, mitä muutoksia meidän on tehtävä pysyäksemme menestyksellisiä tulevaisuudessa," yhtiö kertoi Euronewsille. Lisäksi yhtiö totesi: "Useiden muiden toimenpiteiden ohella tämä koskee myös henkilöstökustannuksia."
Porschen investoinnit sähköliikenteeseen eivät tuottaneet odotettua tulosta, mikä sai yhtiön tarkistamaan tavoitteitaan tällä alalla. Viime viikolla valmistaja ilmoitti lisäävänsä polttomoottoriautojen ja hybridien tuotantoa, mikä tulee maksamaan Porschelle 800 miljoonaa euroa tänä vuonna. Sähköisen Taycan-mallin myyntiluvut laskivat 49 % vuonna 2024.
Porsche koki myös 28 %:n vuosittaisen myynnin laskun Kiinassa, jonka yhtiö liitti "alueen jatkuvaan haastavaan taloudelliseen tilanteeseen". Maailmanlaajuisesti myynti laski 3 %. Porsche ennustaa, että sen voittomarginaalit ovat 10–12 %:n välillä, mikä on alle pitkän aikavälin tavoitteen 20 %.
Porschen emoyhtiö Volkswagen ilmoitti viime vuonna aikeistaan irtisanoa tuhansia työntekijöitä, sulkea kolme tehdasta Saksassa ja leikata jäljellä olevien työntekijöiden palkkoja. Yhtiö kohtaa taloudellisia vaikeuksia Kiinan kysynnän laskun ja halpojen kiinalaisten autojen kilpailun vuoksi Euroopan markkinoilla. Volkswagen onnistui solmimaan sopimuksen liittojen kanssa juuri ennen joulua, mikä esti alkuperäiset uudelleenjärjestelysuunnitelmat. Vuoteen 2030 mennessä Volkswagen aikoo vähentää yli 35 000 työpaikkaa Saksassa "yhteiskunnallisesti vastuullisella tavalla" säästääkseen noin 15 miljardia euroa.
Kansainvälinen velallisrekisteri
Varmista yksityiskohtaisen tarkistuksen avulla, että taloudellinen historiasi on todellakin puhdas ja velaton.