Porsche kärsi merkittävistä myyntilaskuista Kiinassa ja Euroopassa 2025 ensimmäisellä neljänneksellä, kun taas Pohjois-Amerikan myynti kasvoi 37%. EU:n tietoturvalainsäädäntö ja Kiinan kilpailu vaikuttivat tuloksiin.
Saksit Porsche on raportoinut merkittävästä myynnin laskusta Euroopassa ja Kiinassa vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä. Vaikka Pohjois-Amerikan toimitukset kasvoivat 37 prosenttia, ne eivät riittäneet kompensoimaan heikompaa suorituskykyä muilla keskeisillä markkinoilla.
Saksalainen autovalmistaja kirjasi jyrkän pudotuksen Kiinan ja Euroopan myynnissä. Syynä osittain tietyt mallit, jotka eivät täyttäneet EU:n tietoturvalainsäädäntöä ja jotka on sittemmin poistettu valikoimasta.
Kiinassa myynti romahti 42 prosenttia 9 471 yksikköön, kun taas Euroopassa (Saksaa lukuun ottamatta) lasku oli 10 prosenttia 18 017 yksikköön. Saksan markkinoilla toimitukset putosivat 34 prosenttia 7 495 yksikköön vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.
Porsche AG:n osakkeet nousivat 0,27 prosenttia Frankfurtin pörssissä keskiviikkona. Kuitenkin yhtiön osakkeet ovat laskeneet 26,6 prosenttia tämän vuoden aikana.
Yhtiön maailmanlaajuiset toimitukset laskivat 8 prosenttia 71 470 yksikköön vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä.
Porsche selitti vahvan kasvun Pohjois-Amerikassa viime vuoden ensimmäisen neljänneksen toimitusviiveillä, joita aiheuttivat muun muassa Kiinasta tuotujen autojen osien rajoitukset.
Yhtiö on lopettanut 718 Caymanin ja 718 Boxsterin polttomoottoriversioiden myynnin EU:ssa, koska ne eivät täyttäneet unionin uusia tietoturvavaatimuksia. Säännökset edellyttävät kyberturvallisuuden hallintajärjestelmää (CSMS) koko ajoneuvon elinkaaren ajan.
Porsche lopettaa näiden kahden mallin polttomoottoriversioiden globaalin tuotannon kesällä 2025 ja aikoo lanseerata sähköiset versiot myöhemmin tänä vuonna. Myös Porsche Macanin polttomoottoriversio on poistunut EU-markkinoilta.
Kiinalaisten kilpailijoiden kasvava paine, kauppasodan kärjistyminen sekä heikentynyt globaali kysyntä ovat vaikuttaneet Porschen heikompaan suorituskykyyn.
Matthias Becker, Porsche AG:n myynnin ja markkinoinnin johtokunnan jäsen, kommentoi:
"Porschella on erittäin nuori ja houkutteleva mallisto. Asiakkaiden kysyntä pysyy vakiona. Samalla investoimme tuotevalikoimaan pystyäksemme vastaamaan joustavasti asiakkaiden tarpeisiin."
Becker lisäsi:"Teemme tiivistä yhteistyötä eri myyntialueiden kanssa ja keskitymme johdonmukaisesti kysynnän ja tarjonnan tasapainottamiseen 'Arvo ennen määrää' -strategiamme mukaisesti."
Yhdysvaltojen korkeiden autojen tuontitullien on arveltu vaikuttavan merkittävästi globaaleihin automarkkinoihin. 25 prosentin tuontitullit voivat pakottaa valmistajat siirtämään tuotantoa edullisemmille alueille ja kehittämään muita markkinoita.
Porsche tuo kaikki Yhdysvaltoihin myytävät autonsa Malesiasta ja Euroopasta, mikä tekee siitä erityisen alttiin näille uusille tulleille. Morningstar Equity Research on alentanut yhtiön osakkeen reiluksi arvoksi 64 euroa ja antanut sille korkean epävarmuusluokituksen.
Kansainvälinen velallisrekisteri
Varmista yksityiskohtaisen tarkistuksen avulla, että taloudellinen historiasi on todellakin puhdas ja velaton.