Yhdysvallat aikoo periä satamamaksuja kiinalaisilta aluksilta horjuttaakseen Kiinan alustuotannon hallitsevaa asemaa. Maksut alkavat lokakuussa ja nousevat vuosittain. Kiinan ulkoministeriö varoittaa korkeammista hinnoista Yhdysvalloissa.
Yhdysvallat on julkistanut suunnitelmansa kiinalaisille aluksille määrättävistä satamamaksuista. Tavoitteena on elvyttää maan omaa laivanrakennusteollisuutta ja haastaa Kiinan hallitseva asema alalla.
Suunnitelman mukaan kiinalaisille alusten omistajille ja operoijille määrätään lokakuun puolivälistä alkaen 50 dollarin maksu jokaisesta tonnista lastia. Maksut nousevat vuosittain seuraavan kolmen vuoden aikana.
Kiinan ulkoministeriön edustaja on kommentoinut, että maksut johtavat hintojen nousuun amerikkalaisille kuluttajille eivätkä "elvytä Yhdysvaltain laivanrakennusteollisuutta".
Yhdysvaltain kauppavaltuutetun (USTR) mukaan "Kiina on saavuttanut hallitsevan asemansa epäreiluin keinoin, mikä on vahingoittanut merkittävästi amerikkalaisia yrityksiä, työntekijöitä ja kansantaloutta".
Maksut perustuvat alusten lastin painoon, konttien määrään tai kyydissä olevien ajoneuvojen lukumäärään. Irto- ja massalastialuksilta peritään maksu lastin painon mukaan, kun taas konttialusten maksu riippuu kyydissä olevien konttien määrästä.
Alkuperäinen 50 dollarin maksu tonnilta nousee 30 dollarilla vuosittain seuraavan kolmen vuoden aikana. Kiinassa rakennetuista aluksista perittävä maksu alkaa 18 dollarista tonnilta tai 120 dollarista kontilta ja nousee myös kolmen vuoden aikana.
Ei-amerikkalaisista autokuljetusaluksista peritään 150 dollaria per ajoneuvo. Maksu veloitetaan kerran matkalla eikä enempää kuin viisi kertaa vuodessa.
USTR on myös päättänyt olla soveltamatta alkuperäisessä ehdotuksessa ollutta kiinalaisista aluksista perittävää laivastomäärä- tai tilaustietoihin perustuvaa maksua.
Tyhjät alukset, jotka saapuvat Yhdysvaltain satamiin kuljettaakseen vientituotteita kuten hiiltä tai viljaa, ovat vapautettuja maksuista. Samoin ovat Yhdysvaltain sisäiset kuljetukset sekä reitit Yhdysvaltain alueille ja Karibian saarille.
Suunnitellut maksut ovat huomattavasti alhaisemmat kuin helmikuussa ehdotetut jopa 1,5 miljoonan dollarin satamamaksut kiinalaisille aluksille.
USTR on ilmoittanut toisen vaiheen alkavan kolmen vuoden kuluttua, jolloin Yhdysvalloissa rakennetuille nesteytetyn maakaasun (LNG) kuljetusaluksille myönnetään etuja. Nämä rajoitukset kiristyvät asteittain seuraavan 22 vuoden aikana.
Asiantuntijoiden mukaan uudet maksut tulevat lisäämään häiriöitä maailmankaupassa, joka on jo kärsinyt entisen presidentti Donald Trumpin kauppapoliittisista päätöksistä.
Kaupparyhmän mukaan Kiinasta Yhdysvaltoihin menevät lastit on jo ohjattu uudelleen Euroopan satamiin. Yritykset ovat varoittaneet, että tämä johtaa hintojen nousuun amerikkalaisille kuluttajille.
Trumpin hallinto on tammikuun jälkeen asettanut jopa 145 %:n tulleja tietyille kiinalaisille tuontituotteille. Muille mail
Kansainvälinen velallisrekisteri
Varmista yksityiskohtaisen tarkistuksen avulla, että taloudellinen historiasi on todellakin puhdas ja velaton.