Volkswagenin tulokset romahtivat Yhdysvaltojen tariffien vuoksi. Sähköautojen myynti kasvoi, mutta toimitusketjut ja kustannuspaineet haastavat yritystä. Katso tarkemmat tiedot.
Volkswagen Groupin suorituskyky on heikentynyt merkittävästi Yhdysvaltojen asettamien tariffien vuoksi. Saksalainen autovalmistaja julkisti ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa keskiviikkona, ja sen liikevoitto putosi noin 37 prosenttia vuodesta 2024, lasken 2,9 miljardiin euroon.
Myyntituotot nousivat kuitenkin kolme prosenttia 78 miljardiin euroon verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä Volkswagen myi noin 2,1 miljoonaa ajoneuvoa, mikä on yhden prosentin kasvu vuoden 2024 ensimmäisestä neljänneksestä.
Akkuautojen osuus maailmanlaajuisista toimituksista kasvoi kuudesta kymmeneen prosenttiin. Länsi-Euroopassa Volkswagenin akkukäyttöisten autojen osuus nousi yhdeksästä 19 prosenttiin, ja neljäs kaikista alueella rekisteröidyistä sähköautoista oli Volkswagen-konsernin valmistama.
Autoteollisuus on erityisen alttiina Yhdysvaltojen tuontitulleille, sillä alan toimitusketjut ovat hyvin globaaleja. Monet valmistajat ovat riippuvaisia tuotantolaitoksista Yhdysvaltojen ulkopuolella.
Vaikka Yhdysvaltain hallinto on viime aikoina lieventänyt 25 prosentin autotulleja, alan yritykset ovat jo kärsineet niiden vaikutuksista. Tullien alentamisen täysi vaikutus teollisuuteen voi kestää vielä jonkin aikaa.
Volkswagenin talousjohtaja Arno Antlitz totesi yrityksen tulosjulkistuksessa:
"Volkswagen Groupin tilikauden alku oli odotusten mukaisesti sekava. Automme ovat hyvin suosittuja, ja tilausvirta Länsi-Euroopassa on kasvanut merkittävästi."
Antlitz korosti, että joka viides Länsi-Euroopassa myyty auto on nyt täyssähköinen. Hän lisäsi kuitenkin: "Sähköautojen menestys markkinoilla painaa tulostamme. Noin neljän prosentin liikevoittomarginaali osoittaa, että edessämme on vielä paljon työtä."
Volkswagen odottaa vuoden 2025 myynnin kasvavan jopa viisi prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Yhtiön liikevoittoprosentin arvioidaan olevan 5,5–6,5 prosentin välillä, mutta tämä ennuste ei sisällä mahdollisia tariffivaikutuksia.
Autoteollisuuden nettokassavirta vuodelle 2025 on arvioitu 2–5 miljardin euron välille, ja nettolikviditeetin odotetaan olevan 34–37 miljardin euron alueella. Yhtiö kuitenkin varoittaa, että nykyisten kehityssuuntien perusteella nämä tunnusluvut saattavat jäädä alarajoilleen.
Kansainvälinen velallisrekisteri
Varmista yksityiskohtaisen tarkistuksen avulla, että taloudellinen historiasi on todellakin puhdas ja velaton.